معرفی رزین های آلکید

۱۳۹۹/۵/۲۸

مقدمه 

رزین های آلکید از جمله رزین های مصرفی در رنگ های پایه حلالی مانند رنگ های ساختمانی و اتومبیلی، ترافیکی، کوره ای و … می باشند. رزین های آلکید از واکنش یک روغن (اسید چرب)، یک الکل چند عاملی (پلی ال) و یک اسید چند عاملی یا انیدرید به وجود می آیند. در حقیقت رزین های آلکید یک پلی استر هستند که در ساختمان آن اسید چرب یک ظرفیتی وجود دارد.

دسته بندی های رزین آلکید

رزین های آلکید بر اساس طول زنجیره روغن به سه دسته رزین های آلکید بلند روغن (لانگ اویل) با طول روغن 60-50، متوسط روغن (مدیوم اویل) با طول روغن 50-40 و کوتاه روغن (شورت اویل) با طول روغن 40-30 طبقه بندی می شوند.

نوع و مقدار روغن روی خواص رزین از جمله سرعت خشک شدن بیشترین اثر را دارد. روغن سویا، کرچک، نارگیل، بزرک و آفتابگردان از انواع روغن‌های مصرفی در رزین های آلکید هستند. روغن ها بر اساس خشک شوندگی در هوا به سه گروه ذیل تقسیم می شوند:

  •  غیر خشک شونده: مانند روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن پنبه دانه که دارای پیوندهای اشباع هستند و در هوا خشک نمی شوند. این روغن ها در رزین های آلکید کوره ای مصرف دارند.
  •  نیمه خشک شونده: مانند روغن سویا و روغن تال که در هوا به صورت نیمه جامد خشک می شوند و در رزین‌های آلکید جهت مصارف کوره ای، لاک نیتروسلولز و رنگ‌های ساختمانی کاربرد دارند.
  •  خشک شونده: مانند روغن بزرک و روغن کرچک آبگیری شده که دارای پیوندهای غیر اشباع در زنجیره هستند و با اکسیژن هوا در دمای محیط واکنش می دهند. تعداد و نحوه قرار گرفتن این پیوندهای غیر اشباع در زنجیره روی سرعت خشک شدن آن مؤثر است. از این روغن ها در رزین های مصرفی در رنگ روغنی ساختمانی و ضد زنگ آلکیدی استفاده می شود.

در ادامه، ویژگی و کاربرد رزینهای آلکید لانگ اویل، مدیوم اویل و شورت اویل آورده شده است.

  • لانگ اویل

این رزین ها با طول روغن بالا معمولاً در رنگ های روغنی و اسپری استفاده می شوند و با حلال های آروماتیک و آلیفاتیک کاملاً حل می شوند ولی نسبت به الکل ها حساسیت دارند. در رنگهای روغنی، ساختمانی و صنعتی استفاده می شوند. هوا خشک هستند یعنی با اکسیژن هوا ترکیب شده و خشک می شوند. چون حلال آنها روغنی است معمولاً خشک شدن آنها طولانی است. نسبت به نور آفتاب مقاومت متوسط دارند و نسبت به رطوبت تا حدودی مقاوم می باشند. بنابراین معمولاً در رنگ های ساختمانی و محافظتی استفاده می شوند.

  • مدیوم اویل

رزین هایی با طول روغن متوسط که تا حدودی خواص لانگ اویل ها و شورت اویل ها را با هم دارند. معمولاً به دلیل مقاومت نسبت به نور در رنگ های روغنی اتومبیلی استفاده می شوند.

  • شورت اویل

این نوع رزینها طول روغن کوتاهی دارند، بنابراین با حلال های روغنی قابل انحلال نمی باشند و معمولاً بصورت مخلوط با رزین های نیتروسلولزی، اوره فرمالدئید یا ملامین فرمالدئید در ساخت رنگ های کوره ای استفاده می شوند. این رزین ها بر اساس نوع روغنی که در ساختار آنها استفاده می گردد بصورت خشک شونده با روغن سویا و یا روغن های خشک شونده مشابه و یا خشک نشونده همانند روغن نارگیل در ساختارهای مختلف استفاده می شوند. این رزین ها خواصی همانند چسبندگی، مقاومت و انعطاف را به رزین های  ثانویه ای که با آن ها مخلوط می شوند، می دهند.

رزین های آلکید شرکت رزیتان

رزین های آلکید در شرکت رزیتان با استفاده از مواد اولیه مرغوب من جمله اسید چرب­های با کیفیت، از گذشته در تلاش بوده است تا ثبات کیفیت را در محصولات خود حفظ نماید. مزایای آلکید شرکت رزیتان به شرح ذیل می باشد:

  • زمان خشکایی مناسب
  • براقیت بالا
  • زرد گرایی بسیار کم
  • سختی بالا
مطلب قبلی
معرفی آمینو رزین ها – بخش اول
مطلب بعدی
رزین های اپوکسی جامد جهت تولید رنگ های پودری