اسید های چرب و کاربرد آنها در صنعت

۱۴۰۱/۸/۱

مقدمه

اسیدهای چرب، اجزای اصلی چربی و روغن ها هستند. ساختار اسید چرب شامل یک زنجیره بلند هیدروژن و کربن و همچنین یک یا تعداد بیشتری گروه های کربوکسیلیک می باشد. از لحاظ طبقه بندی، اسیدهای چرب شامل اسید های چرب اشباع، اسیدهای چرب مونو غیر اشباع، اسیدهای چرب پلی غیر اشباع و اسید چرب ترانس می باشند. اسیدهای چرب اشباع ساده ترین نوع اسید چرب می باشند که کلیه جایگاه های قابل پیوند توسط هیدروژن اشباع شده است و ساختار آنها با هیدروژناسیون قابل تغییر نمی باشد. اگر پیوند های دوگانه در ساختار اسید چرب حضور پیدا کنند، اسید چرب را اسید چرب غیر اشباع می نامند. زمانی که تنها یک پیوند دوگانه در ساختار وجود داشته باشد، اسید چرب حاصل مونو غیر اشباع نامیده می شود. همچنین حضور دو و یا تعداد بیشتری پیوند دوگانه در ساختار اسید چرب منجر به تولید اسید چرب پلی غیر اشباع می شود. علاوه بر این اسید چرب های ترانس دارای اتم های هیدروژن می باشند که از جهات مختلف به پیوند دوگانه کربن متصل شده اند. اسیدهای چرب ترانس پیوند های شیمیایی غیر اشباع دارد.

نام گذاری اسیدهای چرب

نام های سیستماتیک برای اسیدهای چرب جهت استفاده عموم سنگین می باشد، به همین دلیل از نام های جایگزین کوتاه تر استفاده می شود. یکی از راه های معمول برای نامیدن اسید های چرب دو عدد می باشد که به وسیله دو نقطه از هم جدا شده اند. در این نامگذاری به ترتیب عدد سمت چپ طول زنجیره و عدد سمت راست تعداد پیوند های دو گانه را نمایش می-دهد. برای مثال اسید چرب با عبارت 18:1 به معنی 18 کربن در زنجیره و یک پیوند دو گانه می باشد. جدول شماره 1 اسید چرب های معمول به همراه نام و فرمول آنها را نمایش می دهد:

جدول 1. نمونه ای از چند اسید چرب به همراه نامگذاری آنها

منابع تولید اسیدهای چرب

بیشتر اسیدهای چرب از هیدرولیز چربی حیوانات سخت، نارگیل و روغن های سویا و هسته پالم توسط فرایند تقطیر جزء به جزء تولید می شوند. سایر اسیدهای چرب از نفت به دست می آیند. طبق تحقیقات در سال 2019 عمده تولید جهانی روغن و چربی از منابع هسته پالم، نارگیل، سویا و چربی حیوانات به ترتیب 8/1، 2/9، 56/8 و 9/8 میلیون تن در سال بوده است. منابع گیاهی یکی از عمده ترین راه های تولید اسیدهای چرب می باشد. شکل شماره 1 مقدار اسیدهای چرب در منابع مختلف گیاهی را به نمایش می گذارد.

شکل 1. مقدار اسید های چرب در منابع گیاهی مختلف

کاربرد اسیدهای چرب در صنعت

صنایعی که از اسیدهای چرب استفاده می کنند شامل صنایع داروسازی، مکمل های غذایی، غذا، آرایشی و بهداشتی، مراقبت های بهداشتی، مواد شیمیایی کشاورزی، روان کننده ها، غذای کودکان و رزین می باشند. همچنین این اسیدهای چرب در فرم های مختلفی هستند که اصلی ترین آنها شامل دوغاب، روغن و پودری می باشند. نمودار شماره 1 روند افزایش کاربرد صنعتی اسیدهای چرب از سال 2021 تا 2028 را پیش بینی کرده است. همانطور که در شکل نمایش داده شده است، میزان افزایش کاربرد صنعتی اسیدهای چرب در هر سال 5 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

نمودار 1. پیش بینی روند کاربرد صنعتی اسید های چرب در نقاط مختلف دنیا از سال 2021 تا 2028

تحقیقات نشان می دهد که آمریکای شمالی در مصرف اسیدهای چرب پیشرو می باشد. افزایش توجه به ظاهر و زیبایی باعث شده است که مصرف اسید چرب در صنایع آرایشی و بهداشتی در آمریکای شمالی پیشتاز باشد.

اسیدهای چرب تولیدی شرکت رزیتان

شرکت رزیتان، تولید کننده اسیدهای چرب به ویژه بر پایه سویا می باشد که در صنایع رزین سازی و شوینده ها کاربرد دارد. کیفیت اسید چرب شرکت رزیتان، به خصوص رنگ اسید چرب تولیدی این شرکت در کنار سایر ویژگی ها قابل رقابت با شرکت های مطرح دنیا می باشد.

مطلب قبلی
تاثیر انواع حلال بر خشکایی رزین آلکید
مطلب بعدی
اصطلاحات رایج در صنعت رزین - بخش اول