رزین فنولیک پد سلولزی

۱۴۰۱/۱۲/۲۰

مقدمه

پد سلولزی یک صفحه ضخیم موج­دار در اندازه های مختلف است که غالباً از جنس کاغذ کرافت که با رزین فنولیک پایه آب پوشش داده شده، می باشد. کاغذ کرافت از کنف، درخت کاج و بامبو ساخته می شود. معمولا در خیاطی به عنوان کاغذ الگو و نیز در بسته بندی محصولات به علت مقاومت بالا، از کاغذ کرافت استفاده می شود. پد سلولزی به عنوان سیستم سرمایش گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. پدها در بالا و پایین روی قاب آلومینیوم یا گالوانیزه مستقر شده اند. پد سلولزی گلخانه یا پد سلولزی کولر مشابه پوشال های موجود در کولر های آبی خانگی کار می کند، با این تفاوت که کیفیت و راندمان پد سلولزی بیشتر از پوشال است. در واقع بازده پد گلخانه حدود 12 درصد بیشتر از پوشال است.

سیستم خنک کننده پد سلولزی و فن یک سیستم سرمایش گلخانه ای می باشد که جهت خنک کاری گلخانه ها و مرغداری های مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم، هوای گرم و خشک با عبور از پد های سلولزی گلخانه مرطوب می گردد و توسط فن های اگزاست مکنده که در خلاف جهت باد نصب می شوند، هوا از روی پد ها عبور کرده و به بیرون گلخانه می رود. در طول این عمل گلخانه خنک می شود. سیستم خنک کننده پد و فن موثرترین روش برای خنک کردن سالن های گلخانه و مرغداری ها در مناطق خشک و نیمه خشک است. به سیستم پد و فن، "خنک کننده رطوبتی" هم گفته می شود، زیرا اساس کار این سیستم ها رطوبت می باشد.

پد های سلولزی به صورت عمودی روی دیوار عرضی یا طولی گلخانه نصب می شوند و با مکش پمپ و ریختن مداوم آب روی آن ها، توسط لوله هایی که در بالای پد سلولزی ها قرار گرفته اند، مرطوب می شوند. سایز این لوله ها 1/4 1 اینچ است و طول آن نباید بیش از 15 متر باشد. معمولا در هر 6 سانتیمتر، طول لوله توسط مته سوراخ می شود. سوراخ ها به طرف بالا می باشند تا عمل هوا گیری به راحتی انجام شود. در زیر پد ها قاب نگهدارنده پد قرار دارد که آب اضافی عبوری از پد سلولزی را جمع آوری نموده و به مخزن آب هدایت می کند، سپس مجددا به سیستم بر می گرداند. در طرف مقابل پد ها، فن هایی تعبیه شده که به هنگام کار، موجب ایجاد خلاء نسبی در داخل گلخانه و عبور هوا از داخل صفحات سلولزی متخلخل و مرطوب می شود. عبور جریان هوا از داخل این سطوح مرطوب باعث تبخیر رطوبت شده و حرارت هوا را جذب می کند، در نتیجه هوای خروجی از این صفحات خنک تر خواهد شد و در نهایت باعث خنک شدن فضای گلخانه و مرغداری می شود. جنس پد ها از صفحات مشبک مقوایی سلولزی با پوشش فنولیک می باشد که کارایی بسیار بالایی داشته و با چسب های آکریلیکی پایه آب به هم متصل شده اند.

فنولیک پد سلولزی

رزین فنولیک مناسب پد سلولزی

رزین فنولیک یا فنول فرمالدئید، رزینی است که از واکنش فنول یا مشتقات آن با یک آلدئید به دست میاید که معمولا آلدئید مصرفی فرمالدئید می باشد. واکنش فنول و آلدئید در حضور کاتالیزور اسیدی یا بازی صورت می گیرد که با توجه به نسبت مولی فنول و فرمالدئید و نوع کاتالیزور مصرفی، این رزین ها به دو دسته رزول (Resole) و نووالاک (Novolac) می شوند که خواص و کاربرد های مختلفی دارند. رزول ها به طور ذاتی گرما سخت می باشند و برای پیشرفت واکنش و شبکه ای شدن نیازی به عامل پخت ندارند، در حالیکه نووالاک به طور ذاتی گرمانرم می باشند و لازم است که به آن ها عامل پخت اضافه گردد که معمولا هگزامین استفاده می شود، به همین جهت رزین های نووالاک را رزین های دو مرحله ای گویند. رزول ها را متناسب با مواد اولیه، فرمولاسیون و پروسه سنتز می توان به دو دسته جامد و مایع تقسیم بندی کرد، که نمونه مایع آن می تواند با حلال و یا بدون حلال باشد. در صنعت پد خنک کننده سلولزی از رزول پایه آب جهت پوشش بر روی کاغذ کرافت استفاده می شود.

فنولیک پد سلولزی
فنولیک پد سلولزی
فنولیک پد سلولزی

فنل فرمالدئید اساساً به عنوان یک چسب برای تقویت کاغذ استفاده می شود که از کاغذ در برابر حملات میکروارگانیسم ها برای مدت طولانی محافظت می کند؛ بدین گونه که هنگام پوشش داده شدن روی سطح کاغذ و تکمیل پروسه پخت آن، می-تواند کاغذ را از تجزیه آب و فعالیت میکروارگانیسم ها محافظت کند. ماهیت آبگریز فنل فرمالدئید باعث می شود کاغذ کرافت پس از خشک شدن ضد آب شود که این خاصیت باعث کاهش راندمان خنک کنندگی پدهای خنک کننده می شود. بنابراین، لازم است رزین فنل فرمالدئید ساخته شود که تحت تأثیر ماهیت آبدوست کاغذ قرار نگیرد. به طور کلی افزایش مقاومت مکانیکی کاغذ سلولزی در حضور پوشش فنولیک باعث کاهش قابلیت جذب آن می شود. در واقع می بایست رزول پایه آبی تولید کرد که علاوه بر خواص مکانیکی مناسب خاصیت جذب آب و موینگی کاغذ نیز حفظ گردد.

در این راستا رزین های رزول پایه آب شرکت رزیتان با کد PR-253 و PR-279 نیاز صنعت پد خنک کننده سلولزی را فراهم می کند. از خواص این رزین ها در صنعت پد سلولزی می توان به بوی بسیار کم در هنگام تولید، استقامت پد عالی، موئینگی و درصد جذب آب مناسب نام برد. عدم تغییر رنگ کاغذ کرافت نهایی و بوی بسیار ناچیز پد سلولزی نهایی تولید شده نیز از دیگر ویژگی های رزین های فوق الذکر، به ویژه رزین PR-279 رزیتان می باشد.

مطلب قبلی
رزین های اکریلیک پایه حلالی جهت پوشش ها
مطلب بعدی
نحوه اجرای رنگ اپوکسی بر فلزات _ بخش دوم