معرفی پودر باکالیت

۱۳۹۸/۱۲/۲۵

مقدمه

باکالیت در سال های 1907 تا 1910 توسط شیمیدان آمریکائی-بلژیکی با نام لئوهندریک باکلند تولید و به دنیا معرفی گردید. این ماده که از فنول فرمالدهید ترموپلاستیکی ساخته می شود، اولین پلاستیک ترکیبی بود که از مواد مرکب ساخته می شد. خواص نارسانایی الکتریکی و مقاومت در برابر حرارت این ماده باعث شده است تا باکالیت با هدف تولید محصولات گوناگون در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، کنتور برق، لوازم آشپزخانه، هوافضا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

Phenolic-Molding-Power-باکالیت

ویژگی های باکالیت

این ماده به راحتی و به سرعت قالب گیری می شود که در تولید های حجیم نوعی مزیت خیلی مهم به شمار می آید. باکالیت نوعی کامپاند ترموستینگ است و به همین دلیل زمانی که قالب گیری می شود، حتی پس از قرارگیری در معرض حرارت و یا حلال های گوناگون، نیز حالت خود را حفظ می کند و تغییر شکل نمی دهد.

پودر باکالیت همچنین گزینه خوبی برای پیشرفت های نوین حوزه ی برق و خودرو می باشد زیرا دارای مقاومت خارق العاده ای در برابر حرارت، برق و مواد شیمیایی می باشد و در تولید دستگاه های برقی مانند پایه و سوکت لامپ ها و لوله های الکترونی، انواع قطعات برقی، عایق ها و … به کار می رود.

پودر قالب گیری باکالیت از ترکیب رزین فنولیک (نوالاک) و مواد افزودنی مانند دوده، گرافیت و دیگر پرکننده ها تولید می­-شود. این پلاستیک ترموست قابلیت سفت شدن در مقابل حرارت را دارد.

فرآیندهای قالبگیری

فرایندهای قالب گیری باکالیت از مزیت هایی برخوردارند. رزین های باکالیت می توانند به حالت پودر و یا اسلاگ های نیمه فرآوری شده ای باشند که سرعت قالب گیری را افزایش می دهند. رزین های ترموستی مانند باکالیت به حرارت و فشار در طی چرخه قالب گیری نیاز دارند ولی می توان آنها را بدون سرد کردن از فرایندهای قالب گیری خارج کرد و پس از آن مجدداً سرعت قالب گیری را افزایش داد. همچنین از آنجایی که این مواد سطوح نرم و صیقلی دارند، می توان میلیون ها قطعه را با سرعت و هزینه پایین کپی کرد.

انواع پودر قالبگیری باکالیت

انواع پودرهای قالبگیری عبارتند از:

  • تزریقی
  • پرسی
  • گرافیت دار
  • الیاف شیشه
مطلب قبلی
معرفی رزین های پلی استر غیر اشباع - بخش اول
مطلب بعدی
معرفی رزین های پلی استر غیر اشباع - بخش اول