پوشش های آبی

۱۴۰۱/۴/۱۴

مقدمه

پوشش های بر پایه آب سامانه هایی هستند که آب حلال اصلی آنها به شمار می رود. پژوهش در باره پوشش های بر پایه آب از دهه 1950 آغاز شد و امروزه با گذشت بیش از 50 سال، کاربردهای متعددی پیدا کرده اند. در سال های اخیر با توجه به سخت تر شدن قوانین زیست محیطی، سازندگان پوشش ها برای بهبود کیفیت پوشش های بر پایه آب اولویت زیادی قائل شده اند و نتیجه آن پیشرفت های فناورانه ای است که ضمن برخورداری از مزایای متعدد، با مشخصه های اصلی و کارآمد پوشش های بر پایه حلال برابری می کند.

لاتکس های پوشش های پایه آبی

پوشش های بر پایه آب از نوع لاتکسی از راه به هم پیوستگی لاتکس سخت می شوند. این امر هنگامی رخ می دهد که حلال و آب هر دو تبخیر شده و در اثر فشار های حاصل، ذرات لاتکس در پوشش به هم می پیوندند.لاتکس حاصل از خواصی چون سختی، مقاومت در برابر لکه شدن، انعطاف پذیری و پایداری بالا در برابر خوردگی با براقیت بالا در برابر حلال برخوردار می‌باشد.

پوشش های پایه آبی 2

مزایای پوشش های پایه آبی

  1. کاهش شدید VOC(ترکیبات آلی فرار) و کاهش آلودگی زیست محیطی که پاسخگوی سخت ترین مقررات زیست محیطی می باشد.
  2. استفاده از آب به جای حلال جهت رقیق کردن که این امر موجب صرفه جویی زیادی در هزینه حلال می شود.
  3. کاهش بو در حین کار و حذف خطرات ناشی از آتشگیری و بالا رفتن ایمنی کار.
  4. صرفه جویی در منابع و انرژی

انواع رزین های مورد استفاده در صنعت پوشش های پایه آب

  • رزین اکریلیک پایه آب

این رزین بهترین کیفیت و بیشترین میزان تولید و مصرف را در میان رزین های پایه آبی دارد. فرآیند تولید آن ها به صورت امولسیونی با استفاده از پلیمریزاسیون مونومرهای آکریلیک، متاکریلیک و مشتقات آنها در محیط آبی همراه با آغازگر می-باشد. در این زمینه شرکت رزیتان دارای کد محصولاتی بر پایه استایرن اکریلیک و اکریلیک خالص با مشخصات فنی مناسب می باشد.

  • رزین آلکید پایه آب

رزین آلکید پایه آب معمولا پلی استرهای بر پایه روغن های اشباع یا غیر اشباع یا اسیدهای چرب و الکل ها اند که برای ایجاد قابلیت امتزاج اصلاح شده اند.

  • رزین پلی استر اشباع پایه آب

رزین پلی استر اشباع پایه آب که از پلیمریزاسیون تراکمی اسیدها و بازهای دو عاملی و فرایند تشکیل نمک در آب تولید می-شوند.

  • رزین اپوکسی پایه آب

رزین اپوکسی پایه آب به طور کلی از یک عامل پخت بر پایه آمین و یک رزین اپوکسی تشکیل شده است.

  • رزین پلی یورتان پایه آب

رزین پلی یورتان پایه آب یک سیستم دو فازی کلوئیدی هستند که شامل اجزای پلی یورتان در محیط آبی است. بیشتر گروه‌های اسیدی و نیتروژنی نوع سوم خنثی شده و اساس مرکز پراکندگی در آب را تشکیل می‌دهند.

در ادامه انواع ویژگی ها و کاربردهای رزین های مناسب برای پوشش های آبی به شرح زیر توضیح داده شده است:

پوشش های آبی 3

شرکت رزیتان با تکیه بر متخصصین داخلی خود توانسته است انواع رزین های اکریلیک پایه آب مناسب برای صنایع پوشش-های آبی را با استفاده از مواد اولیه های مرغوب داخلی و وارداتی با بهترین نوع خواص مانند مقاومت کششی و سایشی مناسب ، چسبندگی خوب و …. تولید نماید.

مطلب قبلی
فرآیند پخت رزین های پلی استر غیر اشباع
مطلب بعدی
کاربرد رزین در صنعت چوب